Tunnissa Tallinnaan

Tallinna Jorma Virtanen 21.4.2001

Kantosiipialus Laura Tallinnan Linnahallin satamassa. Alukseen mahtuu 182 matkustajaa.

Kantosiipialus Laura Tallinnan Linnahallin satamassa. Alukseen mahtuu 182 matkustajaa.

Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä operoivista varustamoista pienin, virolainen Lindaliin As aikoo vastata kovenevaan kilpailuun uudella kalustolla. Varustamo saa käyttöönsä ensi purjehduskaudella uuden huippunopean kantosiipialuksen, johon mahtuu 300 matkustajaa.

Uusi alus tulee olemaan nopein alus Tallinnan pikaliikenteessä. Sen huippunopeus on 55 solmua eli noin 100 kilometriä tunnissa. Helsingin ja Tallinnan välisen matkan alus taittaa noin tunnissa.

Aluksen kölipäivää vietettiin 25. huhtikuuta pietarilaisella Almazin telakalla, joka on erikoistunut pika-alusten rakentamiseen. Sen suunnittelusta on vastannut brittiläisen laivansuunnittelukonsernin Marine Technology Development Ltd:n Pietarin osasto.

Lindaliinin uutuus on rakenteeltaan yhdistelmä kantosiipialuksia ja katamaraaneja. Rakenteeltaan vastaavia aluksia on aikaisemmin tehty vain yksi.

Alus on 40 metriä pitkä ja 11 metriä leveä. Sen runkomateriaali on lentokonealumiinia ja kantosiivet titaania. Siipiä on yksi kummassakin rungossa. Siivet on aikaisemmista ratkaisuista poiketen nivelöity ja ne ovat tietokoneohjattuja. Kovalla tuulella alusta voidaan ajaa normaalin katamaraanin tapaan, jolloin siivet on nostettu kokonaan ylös. Tällöinkin ne toimivat kulunvakaajina.

Aluksen voimalähteenä ovat neljä saksalaisen MTU:n dieselkonetta. Tehot johdetaan veteen potkureiden sijasta vesisuihkun välityksellä. Aluksen runko kulkee suurimmaksi osaksi korkealla meren pinnan yläpuolella, mikä vähentää aallokon muodostumista ja polttoaineen kulutusta. Aluksen polttoaineenkulutus on 35-40 prosenttia samankokoisten pika-alusten kulutuksesta.

Laura tai Jaanika pois liikenteestä

Aluksen operoinnista Suomessa vastaa Linda Line Oy, joka liikennöi Helsingistä Tallinnaan kahdella kantosiipialuksella, Lauralla ja Jaanikalla. Matkan Ukrainassa vuosina 1993 ja 1994 valmistetut alukset taittavat tunnissa ja 25 minuutissa.

-Toinen aluksista otetaan pois liikenteestä, kun uusi alus otetaan käyttöön ensi vuoden toukokuussa, yhtiön toimitusjohtaja Katja Peräsalo sanoo.

Linda Linen markkinaosuus Tallinnan pikalaivaliikenteessä on 10 prosenttia. Edellä ovat Silja 35 prosentin, Nordic Jet Line 30 prosentin ja Tallink 25 prosentin osuuksilla. Muista varustamoista poiketen Linda Linen alukset eivät kuljeta lainkaan autoja.

-Laura ja Jaanika ajavat kesällä seitsemän vuoroa molempiin suuntiin. Viime purjehduskaudella meillä oli noin 150 000 matkustaja. Tänä vuonna tavoitteena on entisestään kasvattaa matkustajamääriä, Peräsalo sanoo.

Liikennöinnin tuuliraja on 15 metriä sekunnissa. Ratkaisevaa on kuitenkin aallonkorkeus. Viime purjehduskaudella alukset olivat poissa liikenteestä kovan tuulen takia seitsemänä päivänä.