Ruotsi kerää pisteet

M/s Viking XPRS Jorma Virtanen 27.4.2008

Viking XPRS on komea alus, josta Ruotsi voi olla ylpeä.

Viking XPRS on komea alus, josta Ruotsi voi olla ylpeä.

Uuden Viking XPRS:n perässä liehuu Ruotsin lippu, vaikka Viking Linen tarkoituksena oli rekisteröidä alus Suomeen.

- XPRS tilattiin suomalaisena aluksena, se rakennettiin suomalaisten määräysten mukaan, se luovutettiin suomalaisena aluksena ja se oli hetken Suomen alusrekisterissä. Sitten Ruotsin merenkulkuviraston tarkastajat katsastivat laivan, ja Suomen sinivalkoinen lippu vaihtui Ruotsin sinikeltaiseen, ahvenanmaalaisvarustamon viestintäjohtaja Tuomas Nylund sanoo.

Rosellan Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä korvanneella XPRS:llä ei ole yhtään ruotsalaista työntekijää. Sen kotisatama on Norrtälje, jonne autolauttaliikenteen pioneerit Skandia ja Nordia liikennöivät Turusta 1960-luvulla. Aluksen omistaa Viking Rederi Ab, joka on Viking Line -konsernin tytäryhtiö.

Nylund selittää nurinkurista tilannetta SAK:laisen Suomen Merimies-Unionin toimilla.

- Vuonna 2003 suunniteltiin Rosellan siirtämistä Viron lipun alle. Tuolloin Merimies-Unioni ja Ahvenanmaan varustamoyhdistys sopivat työehtosopimuksesta, jolla saavutettiin noin kymmenen prosentin säästö Rosellan miehistökustannuksissa suomalaiseen työehtosopimukseen verrattuna.

- Sopimuksen jatkamisesta XPRS:llä oli jo sovittu, mutta tammikuussa Merimies-Unioni ilmoitti, ettei tämä sovikaan. XPRS:n oli määrä valmistua maaliskuun alussa, ja lippuratkaisu oli pakko tehdä.

Nylundin mukaan Ruotsin lippua puoltavat edullisemmat ja joustavammat työehtosopimukset. Ruotsin lipun alla XPRS:llä päästään kuuden-seitsemän prosentin eli noin puolen miljoonan euron vuosittaiseen säästöön.

Viking XPRS:n sisätilat ovat ylelliset.

Viking XPRS:n sisätilat ovat ylelliset.

Vahva lakkoase

Viking Linen aluksista Viking Cinderella ja Ålandsfärjan ovat Ruotsin alusrekisterissä. Rosella muuttuu ruotsalaiseksi laivaksi, kun se korvaa Ålandsfärjanin Maarianhaminan ja Kapellskärin välisessä liikenteessä. Kun espanjalaistelakalla rakenteilla oleva, työnimellä ADCC tunnettu uudisrakennus korvaa Rosellan vuonna 2009, sekin saa peräänsä todennäköisesti Ruotsin lipun.

Myös Eckerö Linjen on ilmoittanut siirtävänsä Eckerön ja Grisslehamnin väliä kulkevan Eckerö-aluksen Ruotsin alusrekisteriin, jotta nuuskan myynti voisi jatkua. Nylundin mukaan nuuskalla ei ollut kuitenkaan vaikutusta Viking XPRS:n lippukysymykseen. Rosellan ja Viking XPRS:n kohdalla Viron lippu oli poissuljettu vaihtoehto, koska se olisi merkinnyt Viking Linen suomalaisalusten jäämistä satamiin.

- Lakkoase on Suomessa vahva. Laivat ovat tuotantolaitoksia, joiden pitää liikkua. Pienikin lakon uhka näkyy heti matkustajamäärissä, Nylund sanoo.

Nordic Jet Linen kaksi katamaraanialusta ylittävät Suomenlahden tunnissa ja 40 minuutissa.

Nordic Jet Linen kaksi katamaraanialusta ylittävät Suomenlahden tunnissa ja 40 minuutissa.

Nopeilla yhä kysyntää

Viking Line mainostaa Viking XPRS:ää nopeista aluksista mukavimpana, mutta toisaalta se on niistä hitain. XPRS ylittää Suomenlahden kahdessa ja puolessa tunnissa. Nopein katamaraanialus kiittää saman matkan puolessatoista tunnissa.

Tallink Siljan Starista ja Superstarista Viking XPRS poikkeaa siinä, että se on myös risteilyalus. Palvelu toimii, kun alus on Tallinnan satamassa. Tallinnassa siinä voi myös yöpyä. Star ja Superstar ovat niin ikään Suomenlahden liikenteessä uuden sukupolven aluksia, joiden tarkoitus on ylittää Suomenlahti nopeasti kelissä kuin kelissä.

Nopeille autoja kuljettaville pika-auksille - Superseacat-aluksille ja Nordic Jet Linen katamaraaneille - riittää yhä kysyntää, vaikka Tallink Silja luopui niistä viime syksynä. Matka-aika on lyhyempi. Lisäksi matkustajien ja autojen poistuminen sujuu huomattavasti nopeammin kuin isoista laivoista.

Viking Linellä on nyt nostetta, kun uusi alus kiinnostaa. Ruuhka-aikoina istumapaikan löytäminen 2 500 matkustajan XPRS:ssä on kuitenkin lähes yhtä vaikeaa kuin se oli 1 700 matkustajan Rosellassa.

Varustamoiden kantti näyttää toistaiseksi kestävän rajussa kilpailussa. Mielenkiintoista on seurata, miten ahvenanmaalaisvarustamo Eckerö Line aikoo menestyä vanhalla ja hitaalla Nordlandiallaan. Toisaalta se on Suomenlahdella ainoa alus, jonka perässä on Suomen lippu.

Eniten Viking XPRS sekä Tallink Siljan sisarukset Star ja Superstar mullistavat talviliikennettä, kun perinteiset pika-alukset eivät kulje jäissä.

http://www.vikingline.fi/

Lisää kuvia Viking XPRS:stä