Tallinkin viimeinen katamaraani Autoexpress 2 Tallinnan satamassa.
Virolaisvarustamo Tallink lopetti lokakuun alussa pika-alusliikenteen Suomenlahdella, kun se vuokrasi Autoexpress 2 -katamaraanin kahdeksi vuodeksi Venezuelaan.
Helmikuussa Tallink myi Autoexpress 3:n Jordaniaan ja maaliskuussa Autoexpress 4:n Kreikkaan. Huhtikuussa varustamo aloitti liikennöinnin Aker Finnyardsin Helsingin telakalta valmistuneella Starilla, joka on ensimmäinen Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen suunniteltu alus. Siihen mahtuu 1 900 matkustajaa ja 450 henkilöautoa tai 120 rekkaa.
Star ylittää Suomenlahden kahdessa tunnissa. Katamaraanit ovat nopeampia, mutta ne ovat herkkiä koville tuulille eivätkä ne kulje jäissä. Autoexpressit ottivat 574-660 matkustajaa ja 175 henkilöautoa.
Starin sisaralus Superstar laskettiin vesille 5. lokakuuta Fincantierin telakalla Italiassa. Se on Staria hivenen suurempi, ja tulee liikenteeseen Starin rinnalle ensi keväänä.
Helsingin ja Tallinnan liikenteessä Tallink operoi Itämeren suurimpiin matkustaja-aluksiin kuuluvalla Galaxylla sekä kolmella matkustaja- ja rahtiliikennettä palvelevalla Superfast-aluksella, joista yksi kulkee päivittäin Helsingistä Tallinnaan ja takaisin ennen lähtöään Saksan Rostockiin.
Ahvenanmaalaisvarustamo Viking Line tuo ensi maaliskuussa iikenteeseen uuden sukupolven Viking XPRS:n, johon mahtuu 2 500 matkustajaa. Se on Tallinkin uutuuksia hivenen hitaampi, Suomenlahden se ylittää kahdessa ja puolessa tunnissa. Viking XPRS korvaa Rosellan, joka siirtyy Ahvenanmaan ja Ruotsin väliseen liikenteeseen.
Toinen ahvenanmaalaisvarustamo Eckerö Line jatkaa liikennöintiä matkustaja-alus Nordlandialla.
Helsingin ja Tallinnan välille jää neljä autoja kuljettavaa katamaraania, joista kahta operoi Nordic Jet Line ja kahta Seacontainers Estonia. Linda Linen Merilin-katamaraani ja Jaanika-kantosiipialus eivät kuljeta autoja.
http://www.lindaliini.ee/index.php?lang=fin